Evangelijní úryvek 15. neděle v mezidobí (cykl. A; Mt 13, 1 - 23) nabízí podobenství o rozsévači a vysvětlení jeho významu z úst samotného Ježíše Krista.
Tuto a další dvě neděle budeme slyšet úryvky z 13. kapitoly Matoušova evangelia. Jde v pořadí o třetí z Ježíšových pěti řečí, které se nacházejí v evangeliu podle Matouše. Tuto kapitolu biblisté někdy označují "
Ježíšova řeč v podobenstvích". Postupně si vyslechneme celkem sedm Ježíšových podobenství: o rozsévači, o pleveli mezi pšenicí, o hořčičném zrnku, o kvasu, o pokladu ukrytém na poli, o vzácné perle a rybolovné síti.
Concatenatio
Kristus jistě neřekl všechna podobenství za sebou na jedno "posezení". Matouš Ježíšova podobenství sesbíral a uspořádal. Nejde tedy o náhodný, ale promyšlený výběr a uspořádání. Pokud jde o strukturu, domnívám se, že ve 13. kapitole je možné vidět lineární stupňující se strukturu, která je završena závěrečným výrokem na potvrzení celé Ježíšovy nauky.
Sedm podobenství není oddělených, ale vytváří jeden teologický celek. Každé podobenství rozvíjí téma nebo se snaží vyřešit otázku předchozího podobenství. Můžeme proto hovořit o jistém druhu tzv. "
Concatenatio" - "
zřetězení", když jde o přenášení jistých témat, myšlenek a výrazů z jednoho textu na druhý. Všechna podobenství spojuje téma nebeského království, které je pro Matoušovo evangelium obzvlášť oblíbené. Podobenství odhalují budoucí, a přece přítomný, skrytý, a přece viditelný charakter Božího jednání.
Je na posluchači, aby tento vztah mezi budoucností a přítomností, mezi skrytostí a viditelností objevil, poznal a přijal. Právě na nutnost pochopení poukáže Ježíš v závěru: "
Pochopili jste to všechno?" (Mt 13, 51)
Různá půda
Podobenství o rozsévači uvádějí všichni tři synoptici (srov. Mk 4, 1 - 9; Lk 8, 4 - 8). Matoušovo evangelium ho převzalo z Markova evangelia, které je starší. Ježíš následně podává učedníkům i vysvětlení podobenství (srov. Mt 13, 18 - 23). Mělo by mít spíše název "
Podobenství o různé půdě," protože důraz neklade na rozsévače, ale na odlišné přijetí vysetého zrna, tedy rozdílné postoje, kterými posluchači přijímají nebeské království. Stále se opakuje padání zrna. Osud vysetého zrna záleží na tom, jakou najde půdu.
Vyplývá to i z interpretace, kterou nabízí samotný Ježíš v Mt 13, 18 - 23:
* cestou je ten, kdo slyší Boží slovo, ale nechápe ho, přichází Zlý a uchytí ho.
* skalnatou půdou je ten, kdo slyší Boží slovo, přijímá ho, ale je nestálý, nemá kořen.
* trním je ten, kdo slyší Boží slovo, ale světské starosti ho udusí.
* dobrou půdou je ten, kdo slyší Boží slovo, chápe ho a ono přináší úrodu.
Pochopit znamená přijmout
U podobenství platí pravidlo, že co není důležité, není vypovězené a naopak, to co je vypovězené, je důležité.
V případě podobenství o rozsévači se nedozvíme nic o typu půdy, druhu obilí, podnebí, dešťových srážkách, což jsou ze zemědělského hlediska podstatné věci pro úrodu.
Rozsévač na všechny druhy půdy rozsévá stejně, nikoho nevylučuje ani nezvýhodňuje. Bůh je štědrý, oslovuje každého, každý je povolán.
Pro Matouše je důležité pochopení Ježíšova slova.
Pouze ten, kdo poslouchá a pochopí slovo, přinese úrodu. Různost půdy je dána vztahem k Ježíšovu evangeliu a jeho osobě. Prvotní církev pociťovala tuto různost i ve svém nitru, když ne každý, kdo přišel k víře, dosáhl úplnou zralost poznání a uskutečňování Boží vůle ve svém životě, což mohlo vyvolávat napětí nebo pohoršení.
Výklad
V evangeliích je více než 30 Ježíšových podobenství, ale jen u některých se zachoval i jejich výklad. Dnešní podobenství patří mezi ně.
Pán Ježíš vysvětluje, s jakými překážkami se Boží slovo setkává ze strany člověka. Nejdříve zaznívají tři možnosti neúspěchu: cesta, skála, trní. Potom zaznívají tři možnosti úspěchu: 30, 60, 100-násobná úroda.
V případě cesty Boží slovo nedokáže vůbec zapustit kořeny.
U skály nemá možnost zapustit kořeny dostatečně hluboko.
V případě trní sice zapustí kořeny, ale postupně Boží slovo přehluší a přerostou starosti o pozemské věci.
Nicméně
všude tam, kde tyto překážky člověk odstraní, Boží slovo určitě přinese své požehnání. Jde tedy o čtyři typy našeho přístupu k Hospodinovu slovu.
P. Prof. František Trstenský
Převzato z
www.postoj.sk,
článek ze 10. 7. 2020 naleznete
zde