Video katecheze ze seriálu Bůh, sex a manželství od
P. Karla Skočovského.
Motto: „Čím víc člověk Boha poznává jako milujícího Otce, jehož srdce přetéká láskou k nám a kterému jde o naše štěstí, tím víc důvěřuje opodstatněnosti i těch zákonů, které třeba na první pohled nedávají smysl. Tato důvěra v našeho Stvořitele musí stát u základu každého pokusu rozlišit dobro od zla, zvlášť když jde o „obtížně stravitelné“ učení církve...“ (Mary Healyová)
„… mezi Božími zákony, týkajícími se na jedné straně předávání života a na druhé straně pěstování pravé manželské lásky, nemůže být skutečný rozpor…“ (Druhý vatikánský koncil, Gaudium et spes, 51)
Video katecheze:
Bůh, sex a manželství:
8. díl: Co je špatného
na používání antikoncepce?
Hlavní myšlenky:
„Antikoncepce“, jak se objevuje v dokumentech katolické církve, znamená jednání lidí, kteří chtějí mít pohlavní styk, o kterém si myslí, že by mohl vést k (nežádoucímu) početí, a proto před ním, v jeho průběhu nebo po něm udělají něco, co
má za cíl zbavit ho plodnosti.
Katolická církev vybízí manžele k
odpovědnému rodičovství. Rozhodnutí o počtu dětí a odstupu porodů musejí manželé před Bohem učinit sami.
Ne každý
způsob , jak kontroly početí dosáhnout, je morálně správný. Katolická církev odmítá jako nemorální všechny antikoncepční prostředky, které mají za cíl
zbavit pohlavní styk předpokládané plodnosti, a to jak „umělé“ (člověkem vyrobené, např. kondom), tak „přírodní“ (např. přerušovanou soulož).
Pokud mají manželé
morálně správný důvod vyhnout se početí dalšího dítěte, mohou využít metody založené na sledování příznaků plodných a neplodných fází ženského menstruačního cyklu. Tyto metody (u nás označované jako
„přirozené plánování rodičovství“, PPR) dosahují kontroly početí pomocí
sexuální abstinence v potenciálně plodném období.
Používání antikoncepce odporuje smyslu pohlavního styku:
být znamením „manželské lásky“, tedy bezvýhradným a úplným sebedarováním manželskému partnerovi, vyjádřením a obnovou manželského slibu (pouta). Je to hřích proti
manželské čistotě.
Pokud by bylo používání antikoncepce morálně správné, pak je vcelku jedno, jakým
způsobem manželé dosáhnou sexuálního uspokojení. Každý
způsob sexuálního uspokojení, na kterém se manželé dohodnou, by byl pravdivým vyjádřením „manželské“ lásky. Pak ale není jasné,
co je špatného např. na sexu dvou mužů, kteří se milují a chtějí spolu zůstat celý život.
Manželské páry se někdy ocitají v situacích, kdy je pro ně z různých důvodů zachovávání mravní normy týkající se odpovědného rodičovství obtížně uskutečnitelné. Církev je ve své pastoraci chce doprovázet svým vytrvalým
hlásáním pravdy o manželské lásce, nabídkou praktické pomoci a poselstvím o nevyčerpatelném Božím milosrdenství.
Otázky k diskuzi, doporučenou literaturu a internetové odkazy naleznete
zde -
https://buh-sex-manzelstvi.signaly.cz/1508/co-je-spatneho-na-pouzivan
Vydáno 7. 8. 2015, na Fatym.com 10. 8. 2015.
Na stránkách Fatymu doposud vyšly tyto díly:
Bůh, sex a manželství - Nový seriál na signály.cz
Bůh, sex a manželství: 1. Tajemství lásky skryté v Bohu od věčnosti
Bůh, sex a manželství 2. díl - Co může kněz vědět o manželství (sexu)?
Bůh, sex a manželství 3. díl - Co lidské tělo šeptá o Bohu
Bůh, sex a manželství 4. díl- Co mají společného Bůh, sex a manželství?
Bůh, sex a manželství 5. díl- Proč sex patří až do manželství?
Bůh, sex a manželství 6. díl- Kam až můžeme zajít v intimitě před manželstvím?
Bůh, sex a manželství 7. díl- Je společné bydlení před svatbou hřích?
Bůh, sex a manželství 8. díl - Co je špatného na používání antikoncepce?
Bůh, sex a manželství 9. díl - Jaký je rozdíl mezi antikoncepcí a přirozeným plánováním rodičovství?
Bůh, sex a manželství 10. díl- Proč je nemorální oplodnění ve zkumavce?
Bůh, sex a manželství 11. díl - Proč už církev dávno nezrušila povinný celibát?
Bůh, sex a manželství 12. díl - Proč ženy nemohou přijmout kněžské svěcení?