V roce 1978 byl zvolen Karol Wojtyła, polský kardinál z Krakova, a stal se jako Jan Pavel II. prvním neitalským papežem od roku 1522 a vůbec prvním papežem pocházejícím ze slovanské země.
Jan Pavel II. ve svém apoštolském listě
Růženec Panny Marie (Rosarium Virginis Mariae)
16. října 2002 vyhlásil Rok růžence a přidal k růženci dalších pět tajemství, tajemství Světla.
Růženec světla
Růženec světla - Tajemství světla modlitby Růžence
- vyhlásil papež Jan Pavel II. 16. 10. 2002 a zároveň vyhlásil dobu do října 2003 Rokem růžence.
- vychází ze slov Kristových "Já jsem světlo světa" (Jan 8, 12), "Pokud jsem na světě, jsem světlo světa" (Jan 9, 5).
- logicky doplňuje rozjímání o životě Kristově od nalezení v chrámu po úzkost v Getsemanské zahradě.
- rozšiřuje růženec o 5 tajemství. Dle apoštolského listu Rosarium Virginis Mariae papeže Jana Pavla II. se doporučuje modlit v pondělí tajemství radostná, v úterý t. bolestná, ve středu t. slavná, ve čtvrtek t. světla, v pátek t. bolestná, v neděli t. slavná.
První způsob je oficiální (ČBK - O.Jan Graubner, 8.11.2002).
1. Tajemství vkládáme do jednotlivých Zdrávasů (desátek pak není třeba nijak uvádět):
1. ...Ježíš, který byl pokřtěn v Jordánu,…
2. ...Ježíš, který zjevil v Káně svou božskou moc,…
3. ...Ježíš, který hlásal Boží království a vyzýval k pokání,…
4. ...Ježíš, který na hoře proměnění zjevil svou slávu,…
5. ...Ježíš, který ustanovil Eucharistii,…
S Proglasem můžete slyšet ještě další tři způsoby:
2. Tajemství uvádíme před desátkem (před Otčenášem, ne až před prvním Zdrávasem!), pak už se v jednotlivých Zdrávasech neříká:
V prvním desátku růžence světla rozjímáme o Ježíšově křtu v Jordánu.
Ve druhém desátku růžence světla rozjímáme o prvním projevu Božství Ježíšova zázrakem v galilejské Káně.
Ve třetím desátku růžence světla rozjímáme o tom, jak Ježíš ohlašoval příchod Božího království a vyzýval k pokání.
Ve čtvrtém desátku růžence světla rozjímáme o Ježíšově slávě při proměnění na hoře Tábor.
V pátém desátku růžence světla rozjímáme tom, jak Ježíš ustanovuje svátost Eucharistie jako vyjádření velikonočního tajemství.
3. Čteme o události příslušný úryvek z evangelia vždy před desátkem.
Pak říkáme jen Zdrávasy nebo způsobem 1.
1: Mt 3,13-17;
2: J 2,1-10;
3: Mk 1,14-20;
4: Lk 9,28-36;
5: Mt 26, 20-29.
4. Událost tajemství připomínáme větou před každým Zdrávasem (uvedeme způsobem 2.):
1. Ježíš je pokřtěn v Jordánu (Mt 3,13-17)
1. Tehdy přišel Ježíš z Galileje k Jordánu za Janem, aby se dal od něho pokřtít.
2. Ale on se bránil a říkal: "Já bych měl být pokřtěn od tebe, a ty přicházíš ke mně?"
3. Ježíš mu však řekl: "Nechej tak nyní; neboť je třeba, abychom zcela splnili Boží vůli."
4. A tak mu Jan vyhověl.
5. Jakmile byl Ježíš pokřtěn, vystoupil ihned z vody.
6. A hle - otevřelo se nebe a viděl Ducha Božího.
7. Viděl ho jako holubici, jak se snáší a sestupuje na něj.
8. A z nebe se ozval hlas:
9. "To je můj milovaný Syn.
10. V něm mám zalíbení."
2. Ježíš začíná své působení zázrakem v galilejské Káně (J 2,1-10)
1. Třetí den byla svatba v galilejské Káně a byla tam Ježíšova matka; Na tu svatbu byl pozván také Ježíš a jeho učedníci.
2. Došlo víno, a proto řekla matka Ježíšovi: "Už nemají víno."
3. Ježíš jí odpověděl: "Co mi chceš? Ještě nepřišla má hodina."
4. Matka řekla služebníkům: "Udělejte všechno, co vám řekne."
5. Stálo tam šest kamenných džbánů na vodu, určených k očišťování, každý na dvě až tři vědra.
6. Ježíš řekl služebníkům: "Naplňte džbány vodou!" Naplnili je až po okraj.
7. Nařídil jim: "Teď naberte a doneste správci svatby!" Donesli.
8. Jakmile správce hostiny ochutnal vodu proměněnou ve víno - nevěděl, odkud je, ale služebníci, kteří načerpali vodu, to věděli -
9. Zavolal si ženicha a řekl mu: "Každý člověk předkládá nejdříve dobré víno, a teprve až se hosté podnapijí, víno horší; ale ty jsi uchoval dobré víno až do této chvíle."
10. To byl v galilejské Káně znamení, která Ježíš učinil; tím zjevil svou slávu, a jeho učedníci v něho uvěřili.
3. Ježíš hlásá příchod Božího království a vyzývá k obrácení (Mk 1,14-20)
1. Když byl Jan uvězněn, přišel Ježíš do Galileje.
2. Hlásal tam Boží evangelium:
3. "Naplnil se čas a přiblížilo se Boží království.
4. Obraťte se a věřte evangeliu!"
5. Když šel podél Galilejského moře, uviděl Šimona a jeho bratra Ondřeje, jak loví v moři; byli totiž rybáři.
6. Ježíš jim řekl: "Pojďte za mnou, -
7. - udělám z vás rybáře lidí!"
8. Ihned nechali sítě a následovali ho.
9. O něco dále uviděl Zebedeova syna Jakuba a jeho bratra Jana, jak na lodi spravují sítě; a hned je povolal.
10. Zanechali svého otce Zebedea s pomocníky na lodi a odešli za ním.
4. Ježíš se proměňuje na hoře (Lk 9,28-36)
1. Ježíš vzal s sebou Petra, Jana a Jakuba a vystoupil s nimi na horu pomodlit se.
2. Když se modlil, výraz tváře se mu změnil a jeho šat oslnivě zbělel.
3. A hle, rozmlouvali s ním dva muži - byli to Mojžíš a Eliáš.
4. Zjevili se ve slávě a mluvili o jeho smrti, kterou měl podstoupit v Jeruzalémě.
5. Petra a jeho druhy však přemohl spánek.
6. Když se probrali, spatřili jeho slávu a ty dva muže stát u něho.
7. Jak se potom od něho vzdalovali, řekl Petr Ježíšovi: "Mistře, je dobře, že jsme tady! Postavíme tři stany; jeden tobě,
jeden Mojžíšovi a jeden Eliášovi." Nevěděl, co mluví.
8. Zatímco to říkal, objevil se oblak a zahalil je. Když se octli v oblaku, padla na ně bázeň.
9. Z oblaku se ozval hlas: "To je můj vyvolený Syn, toho poslouchejte."
10. Když se ten hlas ozval, byl už Ježíš sám. Zachovali o tom mlčení a nikomu v oněch dnech nepověděli, co viděli.
5. Ustanovení Eucharistie jako svátostného vyjádření Kristovy velikonoční oběti (Mt 26,20-29)
1. Když nastal večer, zaujal Ježíš místo u stolu s Dvanácti.
2. Když jedli, vzal Ježíš chléb, požehnal ho, lámal a dával ho svým učedníkům.
3. Ježíš řekl: "Vezměte, jezte. To je mé tělo."
4. Potom vzal i kalich, vzdal díky a podal jim ho.
5. Ježíš řekl: "Pijte z něho všichni.
6. Neboť to je má krev nové smlouvy,
7. Krev, která se prolévá za všechny na odpuštění hříchů.
8. Pravím vám: Od této chvíle už nikdy nebudu pít z tohoto plodu révy
9. Až do toho dne, kdy z nového plodu budu pít s vámi
10. V království svého Otce."
(překlad V.Bogner a kol.)
Do závěrečné modlitby můžeme vložit slovo "narozením":
Modleme se: Bože, Tvůj jednorozený Syn nám svým narozením, životem, smrtí a zmrtvýchvstáním získal věčnou spásu. Dej nám, prosíme, když v posvátném růženci blahoslavené Panny Marie o těchto tajemstvích rozjímáme, ať také podle nich žijeme a dosáhneme toho, co slibují. Skrze Krista, našeho Pána. Amen.
Pro získání plnomocných odpustků přidáme při splnění obvyklých podmínek libovolnou modlitbu na úmysl Svatého Otce, většinou i modlitbu za duše v očistci.
Před desátky můžeme i zpívat (text: P.Š, Svatá Hora)
Dodatek k písni Kancionál č. 814
(sloky k modlitbě růžence světla)
1. V prvním růžence tajemství
rozjímáme, jak Pána křtí.
Pokorně skloniv hlavu svou
obmyt byl rukou Janovou.
Jenž jazykem křtíš ohnivým,
posilni nás Duchem svým
.
2. Tajemství druhé vzpomíná
Matka jak Syna prosila:
"Vína již hosté nemají,
Kriste, tvou pomoc žádají."
Pán koná prvé znamení:
vodu ve víno mění.
3. V třetím růžence tajemství
od Ježíše lid všechen zví:
"Změňte se, spása přišla k vám,
Otcem jste zváni v nebes chrám."
Ó, Matko Krista, Maria,
prosiž za nás u Syna!
4. Růžence další tajemství
o proměnění vypráví,
jak všechny jas tvůj oslnil
když na Tábor jsi vystoupil.
V slávě své znát se nám dáváš,
ctíme tebe, Pane náš,
5. Páté tajemství zvěstuje:
Pán s učedníky stoluje;
nezvyklá slavnost koná se,
Svátost nám dána ke spáse.
Ó, Pane v chlebě, ve víně
přijmi nás k své hostině.
Dle čl. 38 apoštolského listu " Rosarium Virginis Mariae", Svatý Otec doporučuje následující volbu tajemství:
pondělí: tajemství radostná
úterý: tajemství bolestná
středa: tajemství slavná
čtvrtek: tajemství světla
pátek: tajemství bolestná
sobota: tajemství radostná
neděle: tajemství slavná
Jménem České biskupské konference
Mons. Jan Graubner
předseda
Text dodal:
P. Martin Holík, Radio Proglas, holik@proglas.cz
a P. František Fráňa, Středisko Radost, otisek@volny.cz
říjen, listopad 2002
Převzato z
www.pastorace.cz,
článek naleznete
zde.