Zajímavé...

Promluva P. Jiřího Skoblika ke 33. neděli

Přinášíme promluvu P. Jiřího Skoblika na téma Základní kategorie člověka pocházejí z pohlaví (závěr knihy Přísloví).





Věnujme v dnešní bohoslužbě slova pozornost prvnímu čtení, které začíná otázkou matky, uvažující o šťastném životě svého syna: řádnou ženu, kdo ji najde? Všichni jistě souhlasíme v tom, že musí být připojena ještě jedna otázka: řádný muž, kdo ho najde? Tentokrát by zauvažovala matka o budoucnosti své dcery. Proč doporučuji věnovat se právě těmto slovům, když máme k dispozici proslulé podobenství o líném služebníku? Protože nám úryvek z knihy Přísloví připomíná témata, která hýbou celou společností. Považte 1) dvouletou synodu 253 účastníků o rodině, svolanou v letech 2014 a 2015 papežem do Říma a 2) časté setkávání se s problematikou gender.

Čemu se věnovala biskupská synoda?
Ústředním bodem jednání byla krize rodiny, která se projevuje na všech úrovních. Jedná se o celkové neuznání hodnot, na nichž stojí křesťanské poselství. Biskupská synoda chce tedy na jedné straně nalézt způsoby, jimiž lze přibližovat krásu a platnost rodiny, a to vhodným jazykem pro současnou společnost.

Na druhé straně chtějí biskupové hovořit o tom, jak může církev doprovázet lidi v obtížných situacích, Bylo by chybou redukovat obsah jednání synody např. na otázku přijímání pro rozvedené a znovu sezdané, i když také tato otázka byla na pořadu dne. Problematika rodiny v současné společnosti, je totiž mnohem širší – týká se např. předávání víry v rodině, různých rodinných situací (např. o soužití rozvedených a znovu sezdaných, o existenční otázky svobodné matky, o práci v rodině, o zdraví rodinných členů, o tzv. generační problém, o rozvoji rodinného práva, oúloze rodičů při výchově dětí k víře nebo o těžkostech v komunikaci mezi manželi), Odlišnost obou pohlaví, vepsaná do člověka již při stvoření, neznamená jejich protiklad či poddanost jednoho druhému, nýbrž možnost sdílet se a plodit nový život (žena je Hospodinem vyhlédnuta nejprve jako pomoc /nikoliv služka/ a pak i jako matka). Překlad výrazu žena je v moderních jazycích svízelný, protože muž je hebrejsky IŠ, žena IŠA. Setkáváme se proto s novotvary mužena apod.

Jak rozumět výrazu gender?
Je to anglický výraz pro pohlaví či rod, odvozený od latinského genus (rod); genere natus = zrozený v pohlaví…. V současném úzu je pojmem, užívaným pro označení osobní identity a společenské role jedince ve vztahu k mužství a ženství. V západní společnosti označuje prožitek člověka, cítit se mužem či ženou (srov. „mužatka“; pracovně nasazené ženy za války, vžívající se do mužských rolí ). Moderní doba podle papeže Františka vnesla mnohé „pochybnosti“ a „skepticismus“ týkající se rozdílnosti mužů a žen. „Ptám se například, zda tzv. genderová teorie není také výrazem frustrace a rezignace, která hodlá smazat sexuální rozdílnost, neboť se s ní již nedokáže vyrovnat. Odstranění rozdílnosti je totiž problém, nikoliv řešení,“ řekl papež. Nazval teorii genderu „chybou lidské mysli, která vytváří tolik zmatků“ a útočí na rodinu, což jistě nebude náhodou (před lety jsem slyšel na jedné sociologické přednášce, že počítáme 49 pohlaví; jednalo se samozřejmě o různé kombinace mužství a ženství).
Pokud se mají žena a muž vzájemně obohacovat, je nutné dát více prostoru ženám. Podle římského biskupa se však nemá ženám jen naslouchat, nýbrž dát jejich hlasu reálnou váhu ve společnosti i v církvi. „Ještě jsme nepochopili do hloubky, co nám může přinést ženský génius a co může žena dát společnosti i nám. Dovede se totiž na věci dívat jinýma očima, jež doplňují mužské myšlení. Je to cesta, kterou je třeba se ubírat tvořivěji a odvážněji,“ uvedl papež. Podle biblického vyprávění o stvoření světa a prvotním hříchu se totiž společenství člověka s Bohem odráží ve společenství muže a ženy. Hřích a následná ztráta důvěry v Boha působí také konflikt a rozdělení mezi prvními lidmi (teologicky velmi zajímavé).

„Odtud plyne obrovská odpovědnost církve při novém objevování krásy stvořitelského plánu, který vpisuje Boží obraz také do smlouvy mezi mužem a ženou, pokračuje papež. Pokud ji muž a žena společně hledají mezi sebou a Bohem, nepochybně ji naleznou,“ uzavřel svou promluvu papež. To je řečeno křesťansky.

Pokusme se o oslovení ateistických manželů. Pokud muž a žena nalézají společně pevnost svého vztahu mezi sebou a něčím, co je přesahuje, úspěch takového manželství spočívá v uznání nějakého vrcholového bodu „nad oběma manžely“. Protože jsou ateisté nebo agnostici, nahrazuje jim Boha pro ně srovnatelná veličina.



Sdílet

| Autor: Bohumila Hubáčková | Vydáno dne 15. 11. 2020 | 1408 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Nové filmy, videa a audia (mp3) pro vás:
Hledání na našem webu:
Doporučujeme:
Anketa:
Volná šiřitelnost:
Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.

Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
Používáme
phpRS - redakční systém zdarma.

Kontakt | O nás | Webmaster | Administrace