Zajímavé...

Nemohu mlčet: katolický biskup z Madisonu odsuzuje ničení soch svatých

P. Donald J. Hying, biskup Madisonu, madisondiocese.org Biskup z Madisonu ve státě Wisconsin, veřejně odsoudil útoky výtržníků, jejichž cílem je ničení soch historických osobností po celých Spojených státech. Zvláště odsoudil jejich výzvy k ničení vyobrazení Ježíše Krista a Panny Marie.





„Měly by se některé sochy umístit do muzeí nebo do skladů? Snad. Máme dovolit skupině vandalů, aby taková rozhodnutí dělala za nás? Ne.” píše ve svém dopise ze dne 23. června biskup Donald Hying z Madisonu.

„Pokud dovolíme, aby naše pamětihodnosti a vizuální historii národa zničili náhodné skupiny v návalech momentálního živelného hněvu, jak se potom budeme učit z historie? Poslouží zhroucení a poškození sochy George Washingtona jen proto, že vlastnil otroky, nějakým reálným způsobem naší zemi a její kolektivní paměti?”

Hying reagoval i na virální tweet z podcastu aktivisty Shauna Kinga, který 22. června řekl, že „sochy bílého Evropana, o kterém tvrdí, že je Ježíšem”, jsou formou „bílé nadvlády” a měly by být „strženy dolů, spolu se všemi nástěnnými malbami a vitrážemi bílého Ježíše a jeho evropské matky a jejich bílých přátel.”

Hying k tomu poznamenal, že každá kultura, země, etnikum a rasa „považuje Ježíše a nejblahoslavenější Pannu Marii za své vlastní” a zobrazuje je podle své barvy pokožky a v rouchách, blízkých jejich kultuře.

V paragrafu 1149 Katechismu katolické církve se píše: „Liturgie církve předkládá, přebírá a posvěcuje prvky stvoření a lidské kultury tak, že jim uděluje hodnost znaků milosti, nového stvoření v Ježíši Kristu.”

Jako příklad biskup uvádí Pannu Marii Guadalupskou, která se zjevila jako „míšenka”; Afričané zobrazují Ježíše jako černého a Pannu Marii v afrických stylových oděvech a existuje také mnoho asijských zobrazení Panny Marie.

V určitých okamžicích historie Církve někteří lidé mylně považovali „plnost katolicismu jen za záležitost evropské kultury”. Katolíci by měli místo toho usilovat o „jednotu v podstatných záležitostech a rozdílnost v těch nepodstatných”.

Jsou bílí reprezentanti Krista a Jeho Matky v tomto kontextu nezbytným znakem bílé nadvlády? Podle mě ne. Jelikož se Boží Syn vtělil do lidského těla, má celé lidstvo - každá rasa, kmen, jazyk - duchovní schopnost zobrazit Ho formou specifické optiky vlastní kultury.

„Zobrazení Ježíše jsou pro křesťany svatá, jsou fyzickou ukázkou Boží lásky a připomínají nám blízkost božského.

Světské obrazoborectví současné doby nepřinese smíření, klid, ani uzdravení. Toto násilí v lidech jen upevní předsudky a nenávist, po ukončení kterých zjevně touží ... Zraněné srdce může totiž uzdravit pouze Kristova láska, a ne zničení kus kovu”, dodává na závěr Hying.

Výtržníci v Madisonu strhli sochu Hanse Christiana Hegau - významného bojovníka proti konfederaci a lovce otroků - a hodili ji do jezera Monona. Sochu už vylovili a podle možností opravili, ale utrpěla vážné škody - chybí jí hlava a noha.

Výtržníci strhli i sochu, známou jako „Lady Forward”, repliku sochy, kterou vytvořila žena-sochařka a která znázorňuje pokrok. Sochu táhli centrem Madisonu přes celý blok ulic.

Protestující obyvatelé v nedávných dnech po celé zemi svrhávali sochy vůdců konfederace a postav, souvisejících s otroctvím, ale na některých místech i sochy katolických svatých a jiných postav.

Před týdnem řádění násilníků v Madisonu dosáhlo vrcholu, když napadli a zranili státního senátora Tima Carpentera (demokrat za Milwaukee) v blízkosti vládní budovy a to zřejmě proto, že si jejich počínání filmoval na mobil.

V rozhovoru pro CNA b. Hying zdůraznil, že mnohé z nejúspěšnějších protestů éry ,občanských práv' byly postaveny na křesťanské myšlence nenásilí a na chápání lidské osoby podle Písma.

„Principy katolické sociální nauky - důstojnost člověka, hodnota solidarity, všichni jsme v tom společně, upřednostnění chudých a nuzných - musí být prezentovány v každé reakci katolíků na násilí.

Pokud zmíněné projevy v tomto nejsou zakotveny, pak je to vždy jen o síle a moci - o tom, že si potřebuji silou vynucovat věci v situacích, ve kterých se cítím bezmocný.

Namísto proměňujícího vztahu s Bohem, který chce abychom žili v lásce s bratry a sestrami, se to celé zvrhává na boj o moc.”


Někteří katoličtí představitelé na sociálních médiích vyzývají biskupy, aby zasáhly do nepokojů ve svých městech a aby zabránili strhávání soch.

Hying k tomu poznamenává, že vše, co biskup dělá na veřejnosti, musí být motivované 'duchovně' a ne politicky. Každé politické hnutí, které neuznává důstojnost člověka, má sklon k násilí a touze po moci. Cokoliv, co konáme na veřejnosti, by mělo mít modlitební rámec; ať už v souvislosti s nepokoji nebo politikou, ale vždy v kontextu modlitby, do které můžeme všechno toto zahrnout.

Hodně katolíků se i se svými biskupy účastní klidných modlitebních shromáždění po celé zemi. Hying uvedl, že si jasně uvědomuje, že násilí a špatné zacházení s původním obyvatelstvem Ameriky (indiány) a utlačování afrických otroků na jejím území jsou dvě z nejhorších morálních selhání země.

„Situace vyžaduje lepší poznání historie a uctivé diskuse o sochách, budovách a památnících. Historii musíme studovat a poznat, abychom do ní lépe pronikli, poučili se z ní a zavázali se, že na jejím základě budeme usilovat o spravedlnost, rovnost a solidaritu.

Zároveň nesmíme zavírat oči před nejhoršími aspekty historie; i Osvětim je otevřená jako muzeum, ale i jako velký vykřičník a připomínka toho, že lidstvo nikdy nesmí zapomenout na horor holocaustu.”

Protestující dav v Golden Gate Park v San Francisku strhl sochu sv. Junipera Serra, spolu se sochami Francise Scotta Keya a Ulysses S. Granta.

I v Los Angeles výtržníci strhly v centru města sochu sv. Junipera. Mnozí aktivisté dnes spojují Serra s pácháním nepravostí vůči původním obyvatelům, avšak životopisci a historici se shodují na tom, že Serra ve skutečnosti indiány bránil proti španělské armádě a proti zásahům evropských usedlíků.

Washingtonský biskup Thomas Daly řekl, že „Církev si určitě nepřeje, aby nespravedlnost zůstala nepotrestána, avšak konáním zla se právu nepomůže. Pokud nedokážeme uznat dobré konání světce, jakým byl i Junipero Serra, riskujeme upřednostňování ideologie před pravdou.”

Převzato z LifeNews.sk, k dispozici zde.



Poničená socha sv. Junipera Serra na Malorce, lifenews.sk

Sdílet

| Autor: Jana Šumpíková | Vydáno dne 13. 07. 2020 | 1460 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek
Nové filmy, videa a audia (mp3) pro vás:
Hledání na našem webu:
Doporučujeme:
Anketa:
Volná šiřitelnost:
Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.

Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
Používáme
phpRS - redakční systém zdarma.

Kontakt | O nás | Webmaster | Administrace