Zajímavé...

Stávat se menším kvůli nebeskému království (3. neděle adventní, cykl.A)

Bible Evangelijní úryvek Třetí adventní neděle (Mt 11, 2 - 11) je opět věnován Janu Křtiteli. Tentokrát pohled na jeho osobu podává samotný Kristus.





Nedělní úryvek má dvě části. V první části Pán Ježíš posílá odpověď Janu Křtiteli. Ve druhé hodnotí osobu svého předchůdce.

Kristova nauka a skutky

Ježíš je víc než jen prorok na způsob starozákonních proroků. Je Boží Syn, který přišel, aby člověka zachránil svou smrtí a zmrtvýchvstáním. Právě na tuto skutečnost je zaměřena Ježíšova odpověď Janu Křtiteli. Ten už slyšel o Kristových skutcích, a přece se z vězení prostřednictvím svých učedníků ptá: "Ty jsi ten, který má přijít, nebo máme čekat jiného?" (Mt 11, 3) Ježíš nedává přímou odpověď, ale jmenuje nejen své skutky, ale i své učení ("chudým se hlásá evangelium"). Kristus je mocný ve slově i ve skutcích.

Evangelista v Ježíšově odpovědi zpětně hodnotí činnost Božího Syna, kterou na začátku charakterizoval slovy: "A Ježíš chodil po celé Galileji, učil v jejich synagógách, kázal evangelium o Božím království a uzdravoval každou nemoc a každou chorobu v lidu." (Mt 4, 23) Když se podíváme na strukturu Matoušova evangelia, tak kapitoly 5 až 7 představují Ježíšovu nauku, zatímco kapitoly 8 a 9 Ježíšovy zázraky. Nyní v 11. kapitole Kristova slova "slepí vidí, chromí chodí, malomocní jsou čistí, hluší slyší, mrtví vstávají" korespondují s naukou a se zázraky, o kterých se v těchto kapitolách píše.

Ježíšova identita

Od starověku probíhá diskuse o důvodech Janovy otázky. Někteří poukazují na to, že Hospodinův předchůdce ve vězení prožíval pochybnosti, neboť Ježíš nenaplňoval tu vizi mesiáše, kterou on ohlašoval u Jordánu, o čemž jsme slyšeli v nedělním úryvku minulé neděle. Jiní poukazují na to, že Janova otázka nebyla určena pro něho, ale pro jeho učedníky, aby pochopili, že to Ježíš z Nazareta je pravým Mesiášem. Z dějin totiž víme, že Křtitelovi učedníci nadále působili i po jeho smrti a zmiňují se dokonce v Efezu, kam přišel apoštol Pavel kolem roku 54 po Kr. na své 3. misijně cestě (Sk 19, 1 - 7).

Chci však k tomu dodat ještě jeden postřeh. Kristus nedává Janovi přímou odpověď na způsob "buď si jistý, to jsem já!" Boží Syn nutí přemýšlet a dát vlastní odpověď ohledně jeho identity. Hrozilo, že jeho učedníci a zástupy si vytvoří o Kristu obraz jako o divotvůrci, který přišel, aby konal zázraky, léčil a uzdravoval. Zastínilo by se skutečné poslání Božího Syna, trpícího Hospodinova služebníka, který přišel, aby svou smrtí a zmrtvýchvstáním zachránil lidstvo. Hledání odpovědi na otázku, kdo Ježíš vlastně je, se nedotýká pouze zástupů, ale dotýká se i jeho učedníků, proto i Jana Křtitele. Dotýká se i nás. Je pro mě Ježíš z Nazareta Boží Syn, Spasitel, nebo čekám někoho jiného?

Být menší v království nebeském

Druhá část evangelijního úryvku zdůrazňuje, že Jan je menší než Ježíš. Ježíš mluví o Janu jako o prorokovi, jako o největším z těch, kdo se narodili z ženy, ale v království nebeském je nejmenší. K této části uvedu krátké vysvětlení. Výrok "Amen, pravím vám: Mezi těmi, kdo se narodili z ženy, nevystoupil nikdo větší než Jan Křtitel," je ve světle Matoušova důrazu na naplnění Starého zákona na osobě Ježíše z Nazareta srozumitelný. Jan představuje završení starozákonních očekávání. Je největším mezi těmi, kdo se narodili z ženy, neboť bezprostředně uvedl Pánova Mesiáše, pokřtil Božího Syna v Jordánu a vydal o něm svědectví.

Avšak druhá část charakteristiky Jana Křtitele vyžaduje bližší vysvětlení: "Ten, kdo je v království nebeském menší, je větší než on." Důležitým prvkem je Matoušova charakteristika nebeského království. Ta je klíčem k porozumění textu. V našem případě pod nebeským královstvím se nerozumí nějaká budoucí skutečnost, neboť citát uvádí přítomný čas "je větší než on" a ne "bude větší než on." Nebeské království v Ježíšově hlásání představuje přítomnou skutečnost - nebeské království v činnosti - už s nynějšími projevy, o kterých Ježíš před chvílí hovořil.

Nejmenší v tomto království je prohlášen za většího než Jan, neboť je výsledkem skutečnosti, která nebyla a nyní je přítomna, neboť přišla s příchodem Ježíše Krista. Máme na mysli nebeské království, jehož přítomnost představuje Ježíš Kristus, jeho ohlašování, jeho slova a skutky - jeho osoba. Proto vyjádření: "Ten, kdo je v království nebeském menší ..." se vztahuje na každého, kdo z důvodu nebeského království, tzn. ve prospěch Krista, se stává menším, sebe klade na poslední místo a zříká se svého života, aby už nyní následoval Božího Syna, aby už nyní se stal jeho učedníkem.

Kristus, příklad pokory

Koho však má Ježíš na mysli pod slovem "menší"? Přídavné jméno menší se může vztahovat na skupiny, kterými se v té době všeobecně pohrdalo: celníci, hříšníci, chudí ... Osobně se mi líbí i interpretace, která byla oblíbená především v dílech církevních otců, podle kterých se výraz vztahuje na samotného Ježíše Krista. Boží Syn je příkladem pokory a poníženosti, který se umenšil, vzal na sebe přirozenost služebníka a ponížil se až k smrti na kříži.

Analyzovaný Ježíšův výrok nechce v první řadě definovat velikost nebo úkol Jana Křtitele v plánu spásy. Zdá se spíše, že za pomoci protikladu mezi Janem Křtitelem a Ježíšovým hlásáním nebeského království evangelista Matouš chce vyzvednout kvalitativní změnu, která nastala příchodem Božího království v osobě Ježíše Krista. Jinými slovy v případě Jana Křtitele a Ježíše můžeme hovořit o přípravě a provedení příslibu a naplnění, očekávání a příchodu. To je odkaz pro nás. Jsme pozváni zapojit se do nového pohledu na Boha a na náš život a do nové kvality vztahů, které nám Boží Syn přinesl.


P. Prof. František Trstenský

logo- postoy.sk


Převzato z www.postoj.sk, článek z 13. 12. 2019 naleznete zde

svatba- prstýnek, Bible, zdroj: www.pixabay.com, Licence: CC0 Public Domain / FAQ
 

Sdílet

Související články:
Láska překonává přesně ohraničenou povinnost (22.02.2020)
Minimalismus a povrchnost ve víře (15.02.2020)
Křesťan se nemá předvádět, ale svítit (08.02.2020)
Být světlem naděje, i když se svět posmívá (01.02.2020)
Odkřesťanšťování je výzvou (3. neděle v mezidobí, cykl. A) (25.01.2020)
Abychom vydávali svědectví (2. neděle v mezidobí, cykl. A) (19.01.2020)
Splnit všechno, co je spravedlivé (Křtu Páně, cykl. A) (10.01.2020)
Úžas ze setkání s Bohem (Slavnost Zjevení Páně, Tří Králů, cykl. A) (06.01.2020)
Porozumět Božímu jednání (slavnost Panny Marie Bohorodičky, cykl. A) (30.12.2019)
Bůh vždy překvapí (svátek Svaté rodiny, cykl. A) (27.12.2019)
Spravedlivý a milující Josef (4. neděle adventní, cykl. A) (21.12.2019)
Boží muž, který vyrušuje naše pohodlí (2.neděle adventní, cykl. A) (07.12.2019)
Místo pro Boha (1. neděle adventní, cykl. A) (29.11.2019)
Kristus, Král na kříži (34. neděle v mezidobí, cykl. C - Slavnost Krista Kále) (24.11.2019)
Číst znamení doby (33. neděle v mezidobí) (16.11.2019)
Věčný život je zásadní téma našeho života (32. neděle v mezidobí, cykl. C) (09.11.2019)
Touha vidět Krista překonává překážky (31. neděle v mezidobí, cykl. C) (02.11.2019)
Vstupní brána k svatosti - výklad blahoslavenství (Slavnost všech svatých) (01.11.2019)
Elitářství před Bohem (30. neděle v mezidobí, cykl. C) + otázky k zamyšlení (27.10.2019)
S odvahou a důvěrou k Otci (29. neděle v mezidobí, cykl. C) + otázky k zamyšlení (19.10.2019)
Neplatí pravidlo většiny, ale pravidlo Boží vůle (28. neděle v mezidobí, cykl. C) (12.10.2019)
Nejsme pány, ale služebníky (27. neděle v mezidobí, cykl. C) (05.10.2019)
Bůh je všímavý. A co ty? (26. neděle v mezidobí, cykl. C) (27.09.2019)
Ne lidská prozíravost, ale Boží shovívavost je záchranou (25. neděle v mezidibí, cykl. C) (21.09.2019)
Ježíšův kříž je vrcholný projev Boží lásky (svátek, 14. září) (15.09.2019)
Matka všech Ježíšových učedníků (Slavnost patronky Slovenska) (15.09.2019)
Co jsi ochoten obětovat pro Krista? (23. neděle v mezidobí, cykl. C) (07.09.2019)
Poslední místo neznamená bezvýznamné (22. neděle v mezidobí, cykl. C) (31.08.2019)
Spása není vstupenka pro VIP (21. neděle v mezidobí, cykl. C) (23.08.2019)
Oheň rozdělení (20. neděle v mezidobí, cykl. C) (17.08.2019)
Nanebevzatá - první plně vykoupená Kristovou milostí (15.08.2019)
Dobře naložit s Boží důvěrou (19. neděle v mezidobí, cykl. C) (09.08.2019)
Jestli chceš Boha rozesmát .. (18. neděle v mezidobí, cykl. C) (04.08.2019)
Pane, nauč nás modlit se! (17. neděle v mezidobí, cykl. C) (26.07.2019)
U nohou Boha (16. neděle v mezidobí, cykl. C) (20.07.2019)
Kdo není můj bližní? (15. neděle v mezidobí, cykl. C) (14.07.2019)
Mít jméno zapsané v nebi (14. neděle v mezidobí, cykl. C) (06.07.2019)
Povolání jít za Kristem není pro každého (13. neděle v mezidobí, cykl. C) (30.06.2019)
Boží srdce tluče pro nás (28.06.2019)
Kdo je Ježíš Kristus pro mě? (23.06.2019)
Kristus je Boží chléb z nebe (22.06.2019)
Oslava trojjediného Boha (Slavnost Nejsvětější Trojice, cykl. C) (15.06.2019)
Duch Svatý - Boží Dech života (Slavnosti Seslání Ducha Svatého, cykl. C) (06.06.2019)
Pokračujme v tomto světě v Ježíšově díle (7. neděle velikonoční, cykl. C) (01.06.2019)
Pán vystupuje do nebe (cykl. C) (29.05.2019)
Boží Advokát (6. neděle velikonoční, cykl. C) (24.05.2019)
Vraťme se do Večeřadla (5. neděle velikonoční, cykl. C) (18.05.2019)
Neděle všech nedělí (cykl. C) (21.04.2019)
Velikonoční vigilie - Vstal z mrtvých! (cykl. C) (21.04.2019)
Umučení Pána Ježíše podle Lukáše (Květná neděle cykl. C) (13.04.2019)
Zůstaly pouze dva - Ježíš a žena (5. neděle postní, cykl. C) (06.04.2019)
Tento tvůj bratr! (4. neděle postní, cykl. C) (30.03.2019)
Dokud máme čas (3. neděle postní, cykl. C) (22.03.2019)
Pozvání i k naší proměně (2. neděle postní, cykl. C) (16.03.2019)
Strategie zlého ducha se nemění (1. neděle postní, cykl. C) (09.03.2019)
I člověka lze poznat po ovoci (8. neděle v mezidobí, cykl. C) (02.03.2019)
Být syny a dcerami Nejvyššího, ne dětmi své doby (7. neděle v mezidobí, cykl. C) (22.02.2019)
Blahoslavenství a běda (6. neděle v mezidobí, cykl. C) (16.02.2019)
Neodolatelný Bůh a jeho neodolatelné slovo (5. neděle v mezidobí, cykl. C) (10.02.2019)
Poselství, které narušuje naši komfortní zónu (4. neděle v mezidobí, cykl. C) (03.02.2019)
Programové prohlášení Mesiáše v Nazaretě (3. neděle v mezidobí, cykl. C) (25.01.2019)
Množství vína je symbol lásky a štědrosti Boha (2. neděle v mezidobí, cykl. C) (19.01.2019)
Aby nám neztěžkla srdce (1. neděle adventní, cykl. C) (01.12.2018)
Jedna část lana nestačí (30. neděle v mezidobí, cykl. A) (27.10.2017)
| Autor: Roman Tomek | Vydáno dne 13. 12. 2019 | 183 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: www.postoj.sk
Nové filmy, videa a audia (mp3) pro vás:
Hledání na našem webu:
Doporučujeme:
Anketa:
Jak se ti líbí časopis Milujte se!? (viz www.milujte.se)


Celkem hlasovalo: 414847
Volná šiřitelnost:
Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
projekt Godzone=
Jsme mediálními partnery projektu Godzone.

Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
Používáme
phpRS - redakční systém zdarma.

Kontakt | O nás | Webmaster | Administrace