Zajímavé...

ROZJÍMÁNÍ O VÝČITKÁCH NAŠEHO PÁNA VŮČI SVÉMU LIDU (II):

CC0, pixabay.com Lide můj, co jsem ti učinil? Řekni, čím jsem tě zarmoutil! Co jsem měl ještě pro tebe udělat, že se mi takto odplácíš? Další díl rozjímání nad krásnými a působivými velkopátečními zpěvy....




„Třetí výčitka je tato:


Co víc bych měl pro tebe udělat, co jsem neudělal?
Zasadil jsem tě jako svou nejvzácnější vinici.
Ty ses mi stal velmi trpkým,
neboť v mé žízni jsi mi dal pít ocet
A kopím jsi probodl bok svého Spasitele.


***

(Já jsem tě čtyřicet let vedl pouští, živil tě manou
a dovedl tě do země požehnané, a tys mě za to přibil na kříž.
Což jsem ti mohl učinit víc?
Vždyť jsem se o tebe staral jako o svou vinici,
krásnou a milovanou. Ale tvé víno ztrpklo:
Octem jsi hasil mou žízeň a srdce mi probodl kopím.)



Tato výtka není adresována jen Židům, ale i nám. Jak tomu máme rozumět? Každý z nás je zvláštní vinicí, kterou Náš Pán zasadil na nejvzácnějším terénu Katolické církve.

Po Svatopetrské stolici je místem, které mám nejraději, křtitelnice, kterou jsem vstoupil do Katolické církve. Tam jsem dostal nejvzácnější milost svého života, kterou je být zasazen naším Pánem do vinice Katolické církve. Jedná se o mnohem více než o vstup do zaslíbené země. Církev je vlastí mé duše.

Ecce homo de Romero Zafra, CarlosVdeHabsburgo, CC BY-SA 4.0, commons..


Vzhledem k tomuto velkému dobrodiní jsem měl přinést nejsladší ovoce, měl jsem se řídit Jeho přikázáními, měl jsem Ho milovat a úplně poslouchat. Nikdy bych se od něj neměl odklonit ani na minutu. Můj život však takový nebyl. Dělal jsem věci, které Ho urážely, hřešil jsem. Stal jsem se hořkým hroznem, který slabě odplácí péči Toho, kdo ho pečlivě zasadil. Co je však horší: když Náš Pán potřeboval moji pomoc, když potřeboval čistou, průzračnou vodu upřímného pokání, byl jsem vlažný a lhostejný. Dal jsem Mu pít ocet.


Čtvrtá výčitka je tato:


Můj lide, co jsem ti udělal? Čím jsem tě urazil? Odpověz mi.
Kvůli tobě jsem zbičoval Egypt a zabil jeho prvorozené,
a ty jsi mě vydal na bičování.


***

(Já jsem tě vyrval z rukou faraónových
a vysvobodil tě z Egypta,
a tys mě vydal do rukou velerady.)




"A vy jste mě vydali na bičování..."

Je zajímavé vidět, jak Bůh považuje tento trest, který vykonal na jednom národě, za milost pro svůj lid. Podle dnešní mylné a sentimentální představy o Bohu by nikdy nikomu neposlal trest, protože by to bylo „proti Boží dobrotě“. Toto Katolická církev v těchto Výčitkách svatého Umučení neučí.

Bůh byl nekonečně dobrý, když trestal Egypťany, a to až do té míry, že tento příklad uvádí jako jeden z dojemných orientačních bodů své lásky ke svému lidu. Přitom je užitečné vidět, jak liberalismus kazí naši mysl.

CC0, pixabay.com 1a


Bůh byl nesmírně milosrdný, když osvobodil svůj vyvolený lid a dovolil mu odejít na svobodu, aby mohl splnit své poslání, kterým bylo připravit se na příchod Mesiáše. Když však přišel náš Pán, místo aby ho přijali, jak se patří, vydali ho ke zbičování Římanům. Je to dojemný rozpor: Bůh zbičoval nejmocnější lidi té doby, Egypťany, aby osvobodil Židy; Židé uvěznili našeho Pána a vydali ho Římanům, nejmocnějším lidem své doby, aby ho zbičovali.

Kolikrát nás naše lidská úcta a servilní strach před veřejným míněním vede ke kompromisům s katolickými zásadami?
Kolikrát jsme odložili a zesměšnili katolické zvyky, abychom se přizpůsobili revolučnímu světu?
Kolikrát jsme napadli tradiční křesťanské zvyky, abychom následovali momentální módu?


Pátá výčitka je tato:


Můj lide, co jsem ti udělal? Jak jsem tě urazil? Odpovězte mi.
Vyvedl jsem vás z Egypta
a faraóna jsem utopil v Rudém moři
a tys mě vydal velekněžím.


***

(Já jsem ti otevřel cestu mořem,
a tys otevřel kopím mou hruď.)


Faraon byl považován za symbol ďábla, protože byl nejvyšší pozemskou mocí té doby a chtěl zničit vyvolený národ, který v sobě nosil semeno zaslíbení, Mesiáše. Židy osvobodil Bůh od faraona, který je pronásledoval. Bůh utopil Egypťany v Rudém moři.

Namísto toho, aby byli vděční za to a za Vykoupení, které náš Pán brzy přinese celému lidstvu, Židé vydali našeho Pána velekněžím, aby ho zabili. To znamená, že velekněží i vyvolený lid jednali jako partyzáni ďábla. Lid byl symbolicky osvobozen od ďábla utopením faraona v Rudém moři, stejně jako bude osvobozen ve skutečnosti, když náš Pán utopí moc ďábla svým vykoupením.

Kolikrát jsme v touze zalíbit se zlým kněžím zapomněli následovat Boha?
Kolikrát jsme následovali jejich pokrokové teorie a uvolněnou morálku bez sebemenší analýzy jen proto, že byli kněžími?
Jak často jsme se vyjadřovali proti dobrým katolíkům, kteří zastupují věc našeho Pána Ježíše Krista, a dokonce je pomlouvali, abychom se zalíbili tomu či onomu církevníkovi, který tyto dobré katolíky nenávidí?
Kolikrát jsme slepě poslouchali zlé kněze místo našeho Pána?

Na jedné straně bychom měli mít stále na paměti, že kněží jsou druzí Kristové a biskupové jsou knížata Církve, nástupci apoštolů. Jako takoví si zaslouží nejvyšší úctu a poslušnost.
Na druhé straně nemůžeme zapomínat, že mnohokrát v dějinách byli vůdci herezí a morálních kompromisů, které vedly věřící k nejhorším důsledkům.
Příklad velekněží synagogy, kteří zosnovali smrt našeho Pána, nás o tom má poučit.

Proto nestačí, abychom následovali klérus bez ohledu na to, jací jsou nebo co učí; je třeba rozlišovat, kdo si nezaslouží, abychom ho následovali. Jinak vydáme naše duše k smrti a našeho Pána k dalšímu ukřižování.


Šestá výčitka je tato:


Můj lide, co jsem ti udělal? Čím jsem tě urazil? Odpovězte mi.
Otevřel jsem pro tebe moře,
A ty jsi mi otevřel bok kopím.

***

(Já jsem ti otevřel cestu mořem,
a tys otevřel kopím mou hruď.)


(Viz rozjímání o třetí výčitce)

Římský voják probodává Krista na kříži, volné dílo, cs.wikipedia.org


Sedmá výčitka je tato:


Můj lide, co jsem ti udělal? Jak jsem vás urazil? Odpověz mi.
Šel jsem před tebou v oblačném sloupu,
A ty jsi mě přivedl na Pilátovo pretorium.


***

(Já jsem tě v oblakovém sloupu vedl pouští,
a tys mě vlekl před Pilátův soud.)


Nevděčnost Židů byla do očí bijící, když svého Mesiáše přivedli na pretorium, aby ho soudil Pilát, člověk, který neměl žádné znalosti o pravdě. Byl absolutně neschopný soudit kohokoli, a už vůbec ne samotnou Pravdu, vtělené Slovo.

To má aplikaci i na náš život. Bůh nám dal Zjevení a jeho bezpečný výklad tradičním Magisteriem Katolické církve. Je to sloup mraků přes den, běžný život katolíků, a sloup světla v noci, v době krize, kdy je obtížné rozlišit pravdu a omyl. Vždy je zde proto, aby nám ukázal, jaká je bezvadná pravda a správná cesta, kterou se máme ubírat, abychom plnili Boží vůli.

Kolikrát jsem popřel toto jasné a stálé učení svaté Matky církve?
Kolikrát jsem se přiklonil k modernistickým a progresivistickým novotám pohnutý leností reagovat proti hlavnímu proudu?
Copak jsem nevedl našeho Pána - katolickou víru - k tomu, aby ho soudili Piláti - lidé, kteří nemají ponětí o tom, co je pravda?

Měli bychom prosit Pannu Marii Sedmibolestnou, která vzorně následovala kroky utrpení, aby zvětšila naši lásku k pravdě a dala nám věrnost tradičnímu Magisterii Církve, bez ohledu na to, kdo je proti němu.

(Plinio Correa de Oliveira)

Převzato z Podcasty otca Radovana , článek z 27. 3. 2024 naleznete zde.

fatym.com


Le Linge de sainte Véronique, par Claude Mellan (c. 1649).Public Domain, fr.wikipedia.org

Sdílet

Související články:
VELIKONOČNÍ SVÍCE - PAŠKÁL (07.04.2024)
Nové důkazy o tom, že Turínské plátno pochází ze Svaté země a není podvrhem (02.04.2024)
FOTO: Velikonoční vigilie ve Vranově nad Dyjí (01.04.2024)
Velikonoční symboly (01.04.2024)
Bílá sobota: Kristův sestup do podsvětí (30.03.2024)
KŘÍŽ - HROB - SVOBODA - JEŽÍŠ (29.03.2024)
ROZJÍMÁNÍ O VÝČITKÁCH NAŠEHO PÁNA VŮČI SVÉMU LIDU (III): (28.03.2024)
Zelený čtvrtek: PROMĚNA "KOUSKU CHLEBA" (28.03.2024)
Podmínky k získání plnomocných odpustků na Velikonoce 2024 (28.03.2024)
Středa Svatého týdne: Co mi dáte? (27.03.2024)
Úterý Svatého týdne: Večeradlo sa naplnilo dusnou atmosférou. (26.03.2024)
ROZJÍMÁNÍ O VÝČITKÁCH NAŠEHO PÁNA VŮČI SVÉMU LIDU (I) (26.03.2024)
Pondělí Svatého týdne: Pohleď na Marii, která si kleká k Ježíšovým nohám a pohleď na Jidáše, (25.03.2024)
“PROSTŘÍT SEBE SAMÉHO POD KRISTOVY NOHY” (24.03.2024)
Ježíš už zvítězil (02.03.2024)
Ó, PŘEBOLESTNÁ MATKO MARIA, ty jsi byla dokonale sjednocena s trpícím Kristem, nauč nás nést náš každodenní kříž (22.04.2023)
Modlitba svaté Gemmy Galgani před Božím hrobem (08.04.2023)
LIDE MŮJ, CO JSEM TI UČINIL ? NEBO ČÍM JSEM TĚ ZARMOUTIL? ODPOVĚZ MI! (07.04.2023)
Trpíme s Ježíšem Kristem na Zelený čtvrtek (06.04.2023)
P. František Trstenský: Zelený čtvrtek - den Eucharistie a kněžství (06.04.2023)
Kristův kříž - z jakého dřeva byl? (14.09.2022)
Odporují si evangelisté ve zprávách o zmrtvýchvstání? (03.05.2022)
Velikonoce v Těrlicku (20.04.2022)
Veršované vyprávění o Kristově vzkříšení (16.04.2022)
Veršované vyprávění o Kristově umučení IV. (15.04.2022)
Sedm Kristových slov na kříži - Pobožnost na Velký pátek a Bílou sobotu (15.04.2022)
Velikonoce, jak jsem je neplánoval a stal se svědkem vzkříšení z covidu (15.04.2022)
Veršované vyprávění o Kristově umučení III. (15.04.2022)
Veršované vyprávění o Kristově umučení II. (13.04.2022)
Veršované vyprávění o Kristově umučení I. (13.04.2022)
P. František Trstenský: Vy jste toho svědky (3. neděle velikonoční, cykl. B) (17.04.2021)
P. František Trstenský: Velký pátek - Ave crux (02.04.2021)
Přímý přenos – Trpíme s Ježišem Kristem na Zelený čtvrtek (1.4.) od 20:00 (01.04.2021)
Anna Kateřina Emmerichová: HOŘKÉ UMUČENÍ NAŠEHO PÁNA JEŽÍŠE KRISTA (31.03.2021)
Vladyka Milan Chautur: LIDSKÁ SLÁVA - POLNÍ TRÁVA (Květná neděle) (28.03.2021)
Výzdoba kostela ve Vranově (28.05.2020)
Papežovo velikonoční poselství Urbi et Orbi (13.04.2020)
Přímý přenos na TV LUX od 16,55 h. - Na Bílou sobotu média zpřístupní modlitbu před Turínské plátnem (11.04.2020)
TV Lux: Program a programové tipy během Svatého týdne (06.04.2020)
Být ve světě, ale ne ze světa (7. neděle velikonoční, cykl. B) (12.05.2018)
Nanebevstoupení Páně (09.05.2018)
Každý máme misionářské poslání (Slavnost Nanebevstoupení Páně) (09.05.2018)
Trvalé bydliště na Ježíšově adrese (6. neděle velikonoční, cykl. B) (05.05.2018)
Křesťan nemůže "vegetovat" na vinné révě (5. neděle velikonoční, cykl. B) (27.04.2018)
Hlásání evangelia nekončí zdmi kostela (4. neděle velikonoční, cykl. B) (20.04.2018)
Blahoslavení ti, kteří neviděli, a uvěřili (Neděle Božího milosrdenství, cykl. B) (06.04.2018)
Bídný konec zrádce Jidáše Iškariotského (01.04.2018)
Velikonoční neděle - Pán vstal z mrtvých! (cykl. B) (31.03.2018)
Dopis prefekta kongregace pro východní církve k velkopáteční sbírce na Svatou zemi (28.03.2018)
Kristův nový způsob bytí s námi (25.05.2017)
Což nám nehořelo srdce? (28.04.2017)
Pán můj a Bůh můj! (23.04.2017)
Dominica in albis - touha dotknout se Krista (22.04.2017)
Den Vzkříšení! Zařme, lidé, radostí! (16.04.2017)
Aleluja (12.02.2017)
Naše jediná naděje: 25 citátů o kříži (26.03.2016)
Co lidi fascinuje na prázdném hrobě (25.03.2016)
Jak prožít Velikonoce? (20.03.2016)
Nabídka paškálů 2016 (04.02.2016)
Turínské plátno? Stopa, jež může vést ke Kristu (05.04.2015)
Bůh? Není tady.... (05.04.2015)
Urbi et orbi - velikonoční poselství svatého Otce Františka (28.04.2014)
Jak Ježíš zachránil svět (05.04.2013)
23. Diecézní setkání mládeže, Brno 2013 (04.04.2013)
Pastýřský list: Mons. Jan Graubner - Velikonoce 2013 (02.04.2013)
Bílá sobota: Turínské plátno prostřednictvím TV (30.03.2013)
Ježíšova modlitba (30.03.2013)
Do FATYMu přišlo i velikonoční přání z Prahy (30.03.2013)
Velikonoce - bl. A. K. Emmerichová (28.03.2013)
Velikonoční přání z Litoměřic (28.03.2013)
| Autor: Roman Tomek | Vydáno dne 27. 03. 2024 | 99 přečtení | Počet komentářů: 0 | Přidat komentář | Informační e-mailVytisknout článek | Zdroj: FC - Podcasty otca Radovana
Nové filmy, videa a audia (mp3) pro vás:
Hledání na našem webu:
Doporučujeme:
Anketa:
Volná šiřitelnost:
Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.

Na obsah tohoto webu si FATYM nevyhrazuje žádná autorská práva! Obsah můžete dále používat, pokud není někde stanoveno jinak.
Používáme
phpRS - redakční systém zdarma.

Kontakt | O nás | Webmaster | Administrace