Vatikán. „Toto je čas milosrdenství“, píše Petrův nástupce v apoštolském listě Misericordia et misera, kterým uzavírá mimořádný Svatý rok. Desetistránkový dokument na dnešním brífinku v Tiskovém středisku Svatého stolce představil arcibiskup Rino Fisichella. Předseda Papežské rady pro novou evangelizaci zdůraznil, že zmíněný apoštolský list a bula, vyhlašující Svatý rok milosrdenství, jsou dva programové dokumenty, které do církve vrátily téma, jež tvoří podstatu evangelia.
“
Nelze zakrývat, že milosrdenství je pro nás poněkud zastaralý výraz, vypovězený do praktik lidové zbožnosti, aniž by znamenal skutečnou hodnotu v křesťanském životním stylu. Jedno je jisté – díky tomuto jubilejnímu roku milosrdenství dostalo hlavní roli v životě křesťanů, a to alespoň na jeden rok.“
Milosrdenství ale nemůže být jakousi vsuvkou v životě církve, nýbrž samotnou její existencí, píše papež František v novém dokumentu, který vychází ze dvou evangelních příběhů. Ježíš se v nich setkává s dvojicí žen – cizoložnicí odsouzenou k smrti a veřejnou hříšnicí, která k němu přistoupila ve farizeově domě. Obě setkání ústí v odpuštění, které v srdcích žen vzbuzuje radost, štěstí a pocit svobody. Papež proto vyzývá k „
pastorační konverzi, která bude denně utvářena obnovitelskou silou milosrdenství“.
“
Apoštolský list spočívá na dvou pilířích – tedy skutečnosti, že milosrdenství vyžaduje, abychom jej slavili a zároveň naplňovali skutky. Papež připomíná, že zcela zvláštním způsobem se milosrdenství slaví ve svátosti smíření. První novinkou proto je, že Svatý otec prodlužuje zpovědní a kazatelskou službu Misionářů milosrdenství. Přeje si, aby „pokračovala, dokud nebude vydána nová dispozice, jako konkrétní znamení, že milost Svatého roku je v různých částech světa nadále živá a účinná“.
Podle papeže Františka je zapotřebí kněží, kteří dají svůj život do „služeb usmíření“ (2 Kor 5,19), takže nikomu, kdo upřímně lituje, nebude bráněno v přístupu k Otcově lásce.
”
Podle tohoto požadavku, aby mezi prosbou o smíření a Božím odpuštěním nebyla žádná překážka, papež od nynějška uděluje všem kněžím zplnomocnění rozhřešovat v síle kněžství ty, kdo spáchali hřích umělého potratu.”
Petrův nástupce tak potvrzuje zplnomocnění, zprvu udělené pouze na období Svatého roku, které tak nabývá platnosti bez časového omezení. Zároveň však silně zdůrazňuje, že umělý potrat je těžký hřích, protože ukončuje život nevinného. Nicméně, píše dále, neexistuje žádný hřích, který by Boží milosrdenství nemohlo dostihnout a zničit, pokud nalezne litující srdce.
”
V témže duchu vstřícnosti vůči potřebám věřících, Svatý otec povoluje věřícím, kteří z různých důvodů navštěvují kostely spravované kněžími Bratrstva svatého Pia X., aby přijímali platně a dovoleně svátostné rozhřešení svých hříchů. Činí tak v důvěře v dobrou vůli jejich kněží, aby bylo s pomocí Boží obnoveno plné společenství v katolické církvi.”
Papež František dále v souvislosti s chválou Božího milosrdenství vyslovuje přání, aby věřící více slavili, poznávali a šířili Boží slovo.
”
Bylo by vhodné, kdyby každé společenství jednu neděli liturgického roku obnovovalo závazek šíření, poznávání a prohlubování Písma svatého, neděli věnovanou cele Božímu Slovu k porozumění onoho nevyčerpatelného bohatství, které pochází z neustálého dialogu Boha a jeho lidu.”
Pokračoval arcibiskup Fisichella a přešel k sociální povaze milosrdenství, které Svatý otec věnuje druhou část listu.
”
Papež nezakrývá, že jsme stále vystaveni pokušení vytvářet „teorii milosrdenství“, které lze překonat do té míry, v jaké je náš každodenní život tvořen účastí a sdílením. V tomto kontextu papež církvi navrhuje, aby 33. neděli liturgického mezidobí ustanovila Světovým dnem chudých. Jak píše, byla by to nejvhodnější příprava ke slavnosti Ježíše Krista Krále, který se ztotožnil s maličkými a chudými a bude nás soudit podle skutků milosrdenství. A zároveň den, který pomůže komunitám i každému pokřtěnému uvažovat nad chudobou jakožto jádrem evangelia a nad tím, že dokud Lazar leží přede dveřmi našeho domu, nebude moci nastat spravedlnost, ani sociální smír.”
Předseda Papežské rady pro novou evangelizaci při dnešním brífinku doplnil také některá
statistická vyhodnocení právě zakončeného Svatého roku. Zatímco do Věčného města zavítalo více než 21 milionů poutníků (21 292 926), Branami milosrdenství ve všech světových diecézích prošlo více než 80% z celkového počtu katolíků.
”
Lze ověřit, že největší světová poutní místa zažila příliv průměrně tří milionů poutníků. Kupříkladu Krakov se stal cílem pěti milionů věřících a Santiago de Compostela překonalo rekordní návštěvnost roku 2010. Do Guadalupe připutovalo asi 22 milionů věřících. Sečtením všech těchto údajů tedy dospějeme ke konečnému počtu devíti set až devíti set padesáti milionů věřících, kteří po celém světě prošli Svatou branou.”
Internetovým hitem jubilejního roku se stala videonahrávka, ve které papež, sedící na plastové židli, zpovídá mládež na Svatopetrském náměstí. Sociální sítě si naopak získala fotografie Svatého otce, který celkem zkušeně drží v náručí nemluvně při návštěvě novorozeneckého oddělení římské nemocnice San Giovanni, zaznělo na dnešní tiskové konferenci.
PLNÉ ZNĚNÍ apoštolského listu
MISERICORDIA et MISERA
je ZDE
Převzato z
www.radiovaticana.cz,
článek z 21.11.2016 naleznete
zde.